Trolltunga + Kopenhagen + Goteborg - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Joost Bos - WaarBenJij.nu Trolltunga + Kopenhagen + Goteborg - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Joost Bos - WaarBenJij.nu

Trolltunga + Kopenhagen + Goteborg

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

15 September 2015 | Noorwegen, Oslo

Hei,
Jeg Heter Joost a jeg snakker Norsk.

Zoals te lezen hierboven spreek ik de taal al bijna vloeiend na het begin van de Noorse taalcursus. Maar om het even makkelijk te houden zal ik dit verhaaltje maar even in het Nederlands houden.

Vond het wel weer tijd worden voor een kleine update van mijn verblijf in Noorwegen aangezien ik de afgelopen maand best wat dingen heb gedaan.
In dit verhaaltje zal ik wat vertellen over mijn weekendtrip naar Trolltunga (tong van de trol --> hoe verrassend) en de 5-daagse trip naar Kopenhagen en Goteborg.

Allereerst Trolltunga. Wat is Trolltunga? Troltunga is een steenformatie in de Noorse provincie Hordaland die nagenoeg horizontaal uit het gebergte steekt, ca. 350 meter boven het Ringedalsvannet, nabij Tyssedal in de gemeente Odda. (dit is niet gekopieerd van Wikipedia..Kuch..kuch..)

Deze trip heb ik gemaakt met 5 andere exchange students (vooral Canadezen, Amerikanen, Denen en 1 nederlandse). Vanaf Oslo centraal was het 6 uur met de bus naar Odda. Maar dit was zeker de moeite waard van onderweg zie je al waarom Noorwegen toch echt wel een prachtig land is om te zijn en om in rond te reizen. Vooral omdat hier aan de westkant prachtige bergen te zien zijn met watervallen, eeuwige sneeuw( zo hoog waren de bergen) en de prachtige natuur van Noorwegen. Nadat we aan waren gekomen in Odda hebben we een camping gezocht waar we het weekend zouden verblijven. De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken omdat het een hike is 8-10 uur!!! (wij deden het in 9 uur) Eigenlijk is het hierbij vooral leuk om de foto's te zien want een beeld als dat we daar hadden spreekt meer dan 1000 woorden. De hike zelf was erg zwaar want het was veel klimmen maar ook wel heel avontuurlijk. Eenmaal boven was het uitzicht echt spectaculair en zeker de moeite waard. Helaas moesten we deze afstand ook weer naar beneden dus op de terugweg was het wel een beetje afzien. Maar eenmaal beneden was het wel vooral het gevoel van voldoening wat wel de overhand had. Eenmaal terug op de camping hebben we ge-bbq't (of hoe je het ook schrijft..?!) en nagepraat over de hike. de volgende ochtend zijn we weer met de bus teruggegaan richting Oslo. Al met al een zeer geslaagd weekend met leuke mensen!

Kopenhagen + Goteborg
Aangezien we meer dan een week vrij hadden ben ik met 3 Duitsers op pad gegaan. We hadden een leuk idee om richting Kopenhagen te gaan en op de terugweg nog een dag Goteborg mee te pakken. De heenweg zijn we vanuit Oslo met de boot richting Kopenhagen gegaan(+-14 uur). Dit was echter zo voorbij aangezien er genoeg te doen was. Bubblebaden op het dek, casino's, meerdere restaurants, bars and you name it.. Eenmaal aangekomen in Kopenhagen zijn we op zoek gegaan naar ons Appartement, gehuurd via airbnb (AANRADER). Het was in het begin even goed zoeken waar ze de sleutel had verstopt voor ons maar na een half uurtje hadden we hem gevonden. Dit was een supermooi Appartement met grote woonkamer, masterbedroom, balkon en moderne keuken. Dus hier konden we wel 2 dagen verblijven. Daarnaast was het vlakbij het centrum. Eenmaal uitgepakt en steen-papier-schaar wie op de bank moest slapen (3x raden wie?!?!?!) zijn we het centrum ingegaan om wat rond te kijken. Ik maar denken dat we in Nederland van fietsen houden....?! Iedereen fietst daar kriskras door elkaar en het was wel een levende stad om het even zo te noemen. Veel studenten, cafeetjes en gezelligheid. Nog een beetje gaar van de 1e nacht zijn we terug gegaan naar ons appartement om daar te koken en vervolgens het bier tevoorschijn te toveren (want het was donderdag = studenten stapavond) dachten we... Helaas was er niet zoveel te beleven. De volgende dag zijn we weer richting het centrum gegaan om nog wat meer te zien van de stad. We besloten om een canal tour te boeken om lekker door de grachten te cruisen. Dit was een erg leuke en relaxte manier om meer van de stad te zien. Daarna werd ons aangeraden om een toren te beklimmen die vanuit de top een prachtig uitzicht gaf over Kopenhagen. Dit hebben we gedaan en inderdaad het uitzicht was prachtig. (check de foto's) daarna hebben we nog een biertje gedronken aan het water met een jazzbandje spelend op de achtergrond. Daarna zijn we weer terug gegaan naar het appartement om vervolgens te koken en hoe verrassend ook zijn er daarna ook op magische wijze weer een paar pilskes op tafel verschenen. Een van mijn Deutsche freunden had een vriendin uitgenodigd die mee zou gaan stappen en ons wat leuke clubs zou laten zien. Dit heeft ze ook gedaan en zou hebben we Kopenhagen nightlife toch ook nog mogen aanschouwen. De volgende ochtend zijn we richting Goteborg gegaan.

we hadden de bus van 12.00 uur genomen die ons in 5,5uur richting Goteborg zou brengen. Eenmaal aangekomen in Goteborg waren we net op tijd om de sleutels op te halen bij de tourist information(hier werkte het meisje van wie het appartement was, weer via airbnb). Toen zijn we richting het appartement gegaan om ons daar een beetje te settlen. Die avond waren we vrij gaar van de avondjes uit in Kopenhagen. Toch wilden we nog even Goteborg in om te kijken hoe het er daar s'avond aan toe ging. Ook een erg leuk centrum met veel leuke cafeetjes en hippe mensen. De volgende dag zijn we weer naar de tourist information gegaan om daar wat info te krijgen over de sightseeing mogelijkheden. We kozen een route die ons langs wat leuke plekken bracht en ons de stad een beetje liet zien. Haven, oude stadsdeel, hippe centrum etc.. Daarna hebben we ons spullen opgehaald in het appartement om vervolgens weer richting Oslo te reizen. Al met al een leuke trip en veel gezien!

• 20 September 2015 - 21:51

Anne-marij:

Hallo lieve joost,
    Hartelijk gedankt voor je verhaal
    hartelijke groet, Anne-marij

• 29 September 2015 - 09:51

Wilma Pasma:

Hallo Joost,
    Weer helemaal op de hoogte. Volgens mij beleef jij daar de tijd van je leven. Geniet ervan. Tot ziens, Wilma